تاثیر محتوای الکترونیکی بر طراحی های آموزشی دانشجومعلمان کارورز
کد مقاله : 1005-EECP
نویسندگان
ژیلا ده بزرگی *
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی،دانشکده شهید باهنر، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران
چکیده مقاله
با توجه به اهمیت یادگیری الکترونیکی و طرح ریزی برنامه های آموزشی، این پژوهش، با هدف بررسی تاثیر محتوای الکترونیکی در طراحی های آموزشی دانشجومعلمان کارورز انجام شد. پرسش اصلی پژوهش این بود که اثربخشی محتواهای الکترونیکی، بر طراحی ها و اجراهای آموزشی دانشجومعلمان در دوره کارورزی چگونه است؟ روش مطالعه این پژوهش، کیفی و نمونه گیری به صورت هدف مند انجام شد. مورد پژوهش شامل هشت نفر از دانشجومعلمان دختر ورودی سال ۹۸ دانشگاه فرهنگیان تهران و ابزار پژوهش، مطالعات اسنادی و متن گزارش های کارورزان بود. متن ها، با روش کدگذاری موضوعی تحلیل شدند. پنج مضمون سازمان دهنده در زیر مضمون فراگیر «اثربخشی طرح های آموزشی مبتنی بر محتوای الکترونیکی» قرار گرفت. نتایج نشان دادند که محتوای الکترونیکی تاثیر مثبت و کارآمدی بر طراحی آموزشی و اجرای آن ها داشته است و علاقه مندی و افزایش سطح اعتماد به نفس دانشجویان را در آموزش مفاهیم درسی افزایش داده و موثر در انگیزه بخشی به فراگیران بود. هم چنین، یافته های پژوهش نشان داد که استفاده از محتوای الکترونیکی در طراحی ها، فرصت خوبی را برای دانشجومعلمان فراهم می نماید تا به اهمیت استفاده از انواع ابزار و فن آوری های آموزشی در طراحی آگاه شوند. با این حال، ضعف تجهیزات تکنولوژی مدارس و نبود امکانات، مانعی برای درک کامل و عمیق این مهم بود. به نظر می‌رسد که بهبود تجهیزات و امکانات تکنولوژیکی در مدارس اهمیت بسیاری بر کارآمدی و اثربخش بودن طرح های دانشجومعلمان دارد.
کلیدواژه ها
محتوای الکترونیکی، کارورزی، طراحی آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی