جایگاه محتوای الکترونیکی و اصول آن در آموزش معکوس |
کد مقاله : 1016-EECP |
نویسندگان |
ادیبه قربانی سلطانیه * آموزش و پرورش/
دانشگاه شاهد تهران |
چکیده مقاله |
در عصر حاضر، با پیشرفت روزافزون علم و فناوری، نیاز به تغییر رویکردهای آموزشی بیش از پیش احساس میشود. رویکرد سنتی آموزش که در آن معلم صرفاً انتقالدهنده اطلاعات و دانشآموز دریافتکننده است، دیگر پاسخگوی نیازهای نسل جدید نیست. در این راستا، رویکردهای جدیدی مانند آموزش الکترونیکی و آموزش ترکیبی مطرح شدهاند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. یکی از رویکردهای نوین آموزشی که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته، آموزش معکوس یا کلاس معکوس است. در این رویکرد، فرآیند یادگیری به دو بخش تقسیم میشود: در بخش اول دانشآموز قبل از حضور در کلاس درس، با استفاده از محتوای الکترونیکی مانند فیلمهای آموزشی، پادکستها، کتابهای الکترونیکی... به صورت خودخوان مطالب را یاد میگیرد. در بخش دوم در کلاس، دانشآموز با کمک معلم به تمرین و تکرار مطالب آموختهشده، انجام فعالیتهای گروهی و بحث و گفتگو میپردازد. محتوای الکترونیکی یکی از ارکان اصلی آموزش معکوس است. کیفیت و تناسب محتوای الکترونیکی با نیازهای دانشآموزان، نقشی کلیدی در اثربخشی این رویکرد آموزشی دارد. با توجه به نقش کلیدی محتوای الکترونیکی در آموزش معکوس، توجه به اصول تولید محتوای مناسب و باکیفیت در این زمینه، اهمیت بسیاری دارد. استفاده از محتوای الکترونیکی مناسب میتواند به ارتقای اثربخشی آموزش معکوس، افزایش انگیزه و یادگیری دانشآموزان و در نهایت، بهبود کیفیت آموزش کمک کند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه محتوای الکترونیکی و اصول آن در آموزش معکوس به روش کتابخانه ای و با تکیه بر نظریات پژوهشگران پیشین انجام شده است. |
کلیدواژه ها |
آموزش معکوس ، محتوای الکترونیکی، فناوری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |