تاثیر محتوای الکترونیکی در تسهیل یادگیری جدول ضرب دانشآموزان دختر کلاس سوم دبستان |
کد مقاله : 1017-EECP |
نویسندگان |
مریم امیری1، یحیی موسی پور2، رضا صابری *3 1دانشجو 2دبیر ریاضی 3استاد |
چکیده مقاله |
محتوای الکترونیکی به هر نوع محتوایی اطلاق میشود که در قالب الکترونیکی و بر روی دستگاههای الکترونیکی مانند کامپیوتر، تلفن همراه، تبلت و... قابل دسترسی باشد. این نوع محتوا شامل فایلهای صوتی، تصویری، ویدئویی، متنی، نرمافزارها و بازیهای الکترونیکی است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی محتوای الکترونیکی در تسهیل یادگیری دانشآموزان دختردر پایهی سوم شهر کرمان در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 انجام گرفت. روش: این پژوهش به روش نمیهآزمایشی انجام شد. دو گروه 15 نفره به عنوان گروههای گواه و آزمایش انتخاب شدند و تدریس به ترتیب، به شیوهی سنتی و آموزش با محتوای الکترونیکی انجام گرفت. میزان یادگیری ریاضی دانشآموزان در دو گروه کنترل و آزمایش قبل و بعد از دورهی یک ماههی تدریس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: بررسیها نشان داد که قبل از تدریس ریاضی به روش آموزش مبتنی بر محتوای الکترونیکی، دانشآموزان دو گروه از نظر یادگیری ریاضی تفاوت معناداری نداشتند اما بعد از تدریس ریاضی به روش آموزش الکترونیکی، میزان یادگیری ریاضی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بهطور معناداری افزایش یافته بود. بحث و نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر محتوای الکترونیکی به عنوان یکی از روش های فعال و فناورانهی یادگیری است که از طریق افزایش اعتماد به نفس، سبب بالارفتن مشارکت دانشآموزان در آموزش و افزایش یادگیری میشود. لذا اختصاص بخشی از دوره های ضمن خدمت معلمان به آشنایی با روشهای تدریس مبتنی بر محتوای الکترونیکی و همافزایی معلمان از طریق به اشتراک گذاشتن تجربهها و ابتکارات خود در این زمینه از پیشنهادات کاربردی این مقاله میباشد. |
کلیدواژه ها |
اسکرچ، انتقال سریع اطلاعات، بازیهای یارانهای، محتوای الکترونیکی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |