کارآفرینی استراتژیک، راهبرد نوین ارزش‌آفرینی پایدارسازمان‌ها
کد مقاله : 1036-EECP
نویسندگان
محمدرضا عبدالرحیمی *
گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده مقاله
از ابتدای قرن حاضر در پاسخ به شرایط شکننده، پرابهام، همراه با عدم قطعیت و پیچیدگی ناشی از سرعت تغییرات در کلیه حوزه‌ها بویژه در فناوری‌های اطلاعات و ‌ارتباطات که انقلاب صنعتی چهارم را رقم‌زده‌است، محققان مدیریت استراتژیک و کارآفرینی، تلفیق اقدامات کارآفرینانه و اقدامات استراتژیک و رفتارهای همزمان فرصت‌جویی و مزیت‌طلبی از سوی سازمان‌ها را تحت عنوان کارآفرینی استراتژیک، ضرورت پیش‌روی سازمان‌ها برای ارزش آفرینی پایدار در کنار خلق مزیت مستمر دانسته‌اند. در این مقاله تلاش شده‌است، مفهوم نوین کارآفرینی استراتژیک، تعاریف و ابعاد آن تبیین و ضمن مرور مدل‌های مختلف آن، مدل بهینه‌ای از آن برای پیاده‌سازی در سطح سازمان‌های مختلف کشورمان ارائه شود. رهبری کارآفرینانه، دستگاه فکری‌ کارآفرینانه، فرهنگ ‌کارآفرینانه به‌عنوان سنگ‌بنای ابعاد مدل بهینه، مدیریت استراتژیک منابع، رفتار فرصت‌جویی، رفتار مزیت‌طلبی، نوآوری مستمر، ریسک‌پذیری و پیش‌بینی ریسک، رفتار پیشگامانه و فعال در سطح سوم، تعادل بین رفتارهای فرصت‌جویی و مزیت‌طلبی و تخصیص منابع بین این‌دو، در سطح دوم و نوسازی استراتژیک، بازسازی مدل کسب‌و‌کار، جوانسازی سازمانی و بازآفرینی پایدار در سطح اول به‌عنوان ابعاد اصلی و سطوح مدل مذکور را تشکیل می‌دهند که درجمعبندی، الزامات و پیشنهادهایی نیز برای پیاده-سازی موفق مدل ارائه‌شده است.
کلیدواژه ها
کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی، مدیریت استراتژیک، کارآفرینی استراتژیک،
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی