بررسی رابطه هدف‌گرایی تحصیلی و انطباق‌پذیری شغلی دانش آموختگان دانشگاهی
کد مقاله : 1038-EECP
نویسندگان
حمید رضا ,وطن پور *1، زینب صادق مقدم تقی پور2
1گروه آموزشی علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 ، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هدف‌گرایی تحصیلی که شامل ابعاد جهت‌گیری هدف تسلط، جهت‌گیری عملکرد و جهت‌گیری پرهیز از شکست می‌باشد با ابعاد مختلف انطباق پذیری شغلی که شامل دغدغه، کنترل، کنجکاوی و اعتماد می‌شود، انجام پذیرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 250 نفر از دانشجویان خانم و آقای دانشکده‌های مختلف دانشگاه فردوسی مشهد بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه‌های جهت‌گیری هدف تحصیلی (الیوت و مک گریگور، 2001) و انطباق‌پذیری شغلی (ساویکاس و پورفلی، 2012) بود. تحلیل داده‌ها با نرم افزار SPSS27 انجام گرفت. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن حاکی از آن بود که دغدغه با جهت‌گیری هدف تسلط و جهت‌گیری عملکرد رابطه دارد. همچنین کنترل با جهت‌گیری هدف تسلط و جهت‌گیری پرهیز از شکست رابطه دارد. کنجکاوی نیز با جهت‌گیری هدف تسلط و جهت‌گیری عملکرد رابطه دارد. اعتماد با جهت‌گیری هدف تسلط، جهت‌گیری عملکرد و جهت‌گیری پرهیز از شکست رابطه دارد. بین دغدغه با جهت‌گیری پرهیز از شکست، کنترل با جهت‌گیری عملکرد و کنجکاوی با جهت‌گیری پرهیز از شکست رابطه‌ای وجود ندارد.
کلیدواژه ها
کلید واژه‌ها: هدف‌گرایی تحصیلی، انطباق‌پذیری شغلی، جهت‌گیری هدف.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر