ارزیابی کتاب کار و فناوری پایه ششم براساس مولفه های کارآفرینی
کد مقاله : 1044-EECP
نویسندگان
اکرم حمیدی نصرآباد *
استادیار دانشگاه فرهنگیان بیرجند
چکیده مقاله
با توجه به شرایط متحول امروز و اتکای نظام آموزشی بر کتب درسی، بررسی محتوا، ساختار و مسائل مطرح شده در آنها اهمیتی دو چندان دارد و با توجه به اینکه در ایران نیز بیشتر فعالیت‌های آموزشی به دلیل داشتن ساختار متمرکز حول محور کتاب‌های درسی انجام می شود، توجه به آنها و هماهنگ ساختنشان با نیازها و توانایی های دانش آموزان ضروری است. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا و با هدف بررسی محتوای کتاب کار و فناوری پایه ششم براساس مولفه‌های کارآفرینی انجام شده است.
جامعه آماری کتاب کار و فناوری پایه ششم چاپ سال 1402 و نمونه با جامعه برابر است. ابزار پژوهشی، فرم های تحلیل محتوایی است که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید آموزش فناوری و معلمان با تجربه به تایید رسیده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی انجام شد. نتایج نشان داد که در هیچ درسی به صورت مستقیم به کارآفرینی و مولفه های آن پرداخته نشده است و حتی هیچ فعالیت کارآفرینانه ای نیز از دانش آموز خواسته نشده است و صرفا به معرفی کلی کارهای محدودی از جمله دوخت جامدادی، ساخت آویز و سالاد سبز پرداخته شده و حتی جنسیت نیز مغفول واقع شده است. در صورتی که در کلیه دروس و به ویژه کتاب کار و فناوری می توان مقدمات آشنایی با کارآفرینی و ایجاد روحیه ی خلاقیت و نوآوری را در دانش آموزان در قالب برنامه درسی آشکار مد نظر قرار داد.
کلیدواژه ها
کار و فناوری، پایه ششم، ارزیابی، تحلیل محتوا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی