جامعه پذیری و کارآفرینی ( با تاکید بر نظریه میدان وعادت واره پیر بوردیو) |
کد مقاله : 1051-EECP |
نویسندگان |
سید کمال الدین حسینی *1، فائزه پسنده منش2 1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی پردیس شهید بهشتی 2معاون اجرایی دبستان ابرده شهر شاندیز |
چکیده مقاله |
مقاله با رویکرد آموزشی و شرایط اجتماعی که در شکل گیری شخصیت کارآفرین با تاکید بر میدان اجتماعی و عادت واره پیربوردیو برگرفته از پژوهشی تحت عنوان « تبیین عمل کارآفرینانه با رویکرد منش شناسانه و میدان ؛ مطالعه کیفی موسسان شرکت های دانش بنیان در مشهد» می باشد؛ که با استفاده از رویکرد کیفی، به شناسایی شرایط و عرصه های اجتماعی موثر بر کارآفرین شدن جامعه هدف خود(53 کارآفرین شرکتهای دانش بنیان مشهد) پرداخته. و تفاوت اصلی با مقالات مستخرج شده قبلی ، تاکید بر کاربرد و ارائه پیشنهادات کاربردی برای حوزه تعلیم و تربیت می باشد.. یعنی چه میدانهای آموزشی و تجارب زیسته ای، کارآفرینها را موفق نموده تا به این جایگاه نائل گردند؟ و نظام تعلیم وتربیت و اولیاء دانش آموزان، چگونه می توانند با بهره مندی از این یافته ها، به زمینه سازی این میدانهای آموزشی برای دانش آموزان پرداخته تا زمینه رشد روحیه کارآفرینی را در فرزندان ایران زمین فراهم آورند؟برای جمعآوری دادهها از تکنیک مصاحبه عمیق استفاده گردیده و قابلیت اعتبار، قابلیت انتقال و تاییدپذیری داده ها مورد سنجش قرار گرفت. کارآفرین با تربیت در میدانهای مختلف از جمله خانواده دموکراتیک، نظام استاد- شاگردی، فعالیتهای فوق برنامه درفرآیندتحصیلی که از منابع هویتیابی او به حساب میآیند، منش سازنده او شکل می گیرد و به عنوان کارآفرین بالقوه شناخته میشود. کارآفرینها بیش از بقیه دنبال روابط و پیوندهای اجتماعی ضعیف هستند، و از سرمایه های اجتماعی، به خصوص پیوندهای ضعیف، و استراتژیهای، مهارت دیدن و شنیدن اثربخش، حل مساله و دلبستگی خودانگیخته استفاده می کنند. |
کلیدواژه ها |
کارآفرین، پیوندهای ضعیف،نظام استا شاگردی، خانواده دموکراتیک، منش سازنده |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |