تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه نهم از منظر توجه به مؤلفه های خلاقیت بر اساس تکنیک گیلفورد
کد مقاله : 1057-EECP
نویسندگان
مرجان مقیمی طاحونه *1، منصور دهقان منشادی2
1آموزش و پرورش
2گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت و توسعه در صنعت و تکنولوژی و همچنین رشد اقتصادی بعضی جوامع، برخورداری و توانایی افراد آن جامعه از تفکرات خلاق و اندیشه های نوآورانه می باشد که توجه به این امر از دوران کودکی و نوجوانی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین هدف از پژوهش، بررسی محتوای کتاب کارو فناوری پایه نهم دوره اول متوسطه از منظر توجه به مؤلفه های خلاقیت براساس تکنیک گیلفورد بود. جامعه آماری، محتوای کتاب کار و فناوری پایه نهم دوره اول متوسطه متشکل از یازده پودمان بوده و نمونه برابر با کل جامعه انتخاب شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، کدگذاری در چهار بخشِ متن، تصاویر و جداول، فعالیت ها (کارکلاسی و غیر کلاسی)، و پرسش ها، بر اساس مؤلفه های خلاقیت گیلفورد در چهار گروه محتوای حافظه شناختی، محتوای همگرا، محتوای واگرا و محتوای ارزشیاب بود. روایی تحقیق از منظر متخصصان تعلیم و تربیت تأیید و پایایی آن طبق فرمول هولستی محاسبه گردید. روش تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس تکنیک گیلفورد بوده است. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد در بخش متن و تصاویر، بیشترین توجه به محتوای حافظه شناختی و در بخش فعالیت ها و پرسش ها، بیشترین توجه به محتوای واگرا اختصاص یافته است. بنابراین به علت عدم تعادل در تمامی بخش ها، علی الخصوص ناهماهنگی بین محتوای واگرا و محتوای ارزشیاب می توان گفت محتوای کتاب مذکور، به بعد خلاقیت فراگیران در حد ضعیف و نامطلوب توجه داشته است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، کار و فناوری، دوره متوسطه، خلاقیت، گیلفورد
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی