آموزش در پرتوی ساحت علمی فناوری |
کد مقاله : 1067-EECP |
نویسندگان |
زینب بیکی سروعلیا * دانشجو معلّم |
چکیده مقاله |
مقاله حاضر رویکردهای نوین آموزشی در حیطه ساحت علمی فناوری را مورد بررسی قرار میدهد. ساحت علمی فناوری با عنایت به سواد علمی فناورانه، ناظر به کسب شایستگیهایی است که متربیان را در شناخت و توسعۀ نتایج تجارب متراکم در عرصۀ علم و فناوری یاری میکند. این موضوع که چگونه ادعاهای علمی به کار گرفته میشوند، به همان اندازه که چگونه ادعاهای علمی ایجاد شدهاند اهمیت دارد. توسعه سواد علمی در دانشآموزان منجر به تقویت خود آغازگری، خود رهبری، خود تنظیمی، خودانگیزی، خود یادگیری، خود اندیشی، خود باوری، اعتماد به نفس، خود ارزیابی، تفکر انتقادی، تفکر خلاق، تفکر نوآورانه در آنها میشود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رویکردهای آموزش تلفیقی بر سواد علمی-فناورانه میباشد. تحقیق حاضر از نوع نظری و روش آن توصیفی است. این پژوهش به کمک گردآوری پژوهشهای انجام شده تا کنون صورت گرفته و به بررسی مقالات معتبر در راستای رویکردهای موثر بر سواد علمی میپردازد. از بین مقالات مطالعه شده چندین مقاله دربارهی سواد علمی-فناورانه، تاثیر فناوری و محتوای الکترونیکی در آموزش، به کارگیری روشها و راهبردهای نوین در آموزش تلفیقی علوم، تفکر انتقادی، خلاق و نوآورانه و کسب مهارتهای زندگی توسط دانشآموزان بررسی شدند. بنابراین، استفاده از رویکردهای نوین آموزش تلفیقی و ادغام علم و فناوری و سایر شاخهها در یادگیری میتواند دانشآموزان را به طراحی، توسعه و استفاده از فناوری، تقویت مهارتهای شناختی، نوآوری و به کارگیری دانش تشویق کند. |
کلیدواژه ها |
ساحت علمی فناوری ، سواد علمی ، فناوری درآموزش ، رویکردهای نوین آموزش تلفیقی ، خلاقیت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |