کاستیهای فناوری اطلاعات در حوزة آموزش زبان و ادبیات فارسی |
کد مقاله : 1069-EECP |
نویسندگان |
مرتضی قاسمی * گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
با اختراع نسخة جهانی وب یا شبکة جهانی (www) توسط تیم برنر- لی، دنیای علم وارد عرصة جدیدی شد. به جرئت می-توان گفت اختراع وب، همچون اختراع خط و صنعت چاپ دورة جدیدی را در حوزة آموزش و پژوهش فراهم ساخته است. با اختراع وب، تولید محتوای الکترونیکی و دیجیتالی اهمیتی روزافزون یافت و امروزه اساس بسیاری از آموزشها و پژوهشها محتوای الکترونیکی است. مقالة حاضر میکوشد ضعفها و کاستیهای فناوری اطلاعات و محتوای الکترونیک در حوزة آموزش زبان و ادبیات فارسی را مطرح نماید به امید آنکه زمینهای برای رفع این کاستیها باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و بر مبنای اسناد کتابخانهای و اینترنتی است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد با وجود داشتههای بسیار در زمینة آموزش زبان و ادبیات (مانند بنیاد سعدی، مراکز دانشگاهی، سیدیهای آموزشی، سایتهای متعدد، کتابها و مقالات الکترونیک) ما چالشها و کاستیهای بسیاری از قبیل کمبود نیروی شایسته، ناکافی بودن حمایتهای دولتی، کمبود برنامه-های درسی دانشگاهی در حوزة تولید محتوای دیجیتال، کمبود بانک اطلاعاتی از متخصصان حوزة دیجیتال، توجه اندک آموزش و پرورش به اهمیت محتوای دیجیتال، فقدان فرهنگهای گویای فارسی، دیجیتالی نبودن بسیاری از فرهنگها و دانشنامهها و کمبود برنامکهای (Applications) کاربردی در حوزة آموزش زبان و ادبیات فارسی داریم. |
کلیدواژه ها |
آموزش زبان فارسی، فناوری اطلاعات، حوزه دیجیتال، کاستیها. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |