آموزش برخی درس‌های کتاب فارسی دهم، دورۀ متوسطۀ دوم با کمک محتوای الکترونیکی با توجه به اصول هفتگانۀ ریچارد مایر.
کد مقاله : 1071-EECP
نویسندگان
حسین حسن رضایی *
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان قزوین
چکیده مقاله
اگر در سده‌ها و سال‌های گذشته سرعت پیشرفت تحولات اجتماعی و علمی به گونه ای بود که برای هر قرنی نام خاصی میگذاشتند، مثلا قرن هفدهم را قرن روشنگری یا قرن هجدهم را قرن علم می‌نامیدند، امروزه سرعت پیشرفت در عرصه های گوناگون زندگی مخصوصا تکنولوژی و فن آوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات، چنان شتابان و سریع شده است که برای هر چند سال می‌توان نامی جدید انتخاب نمود. علوم و رشته‌های گوناگون، از جمله زبان و ادبیات فارسی نیز از این تحولات شتابان تأثیر پذیرفته است. با توجه به موارد بالا، مقالۀ حاضر به آموزش تولید محتوای الکترونیک کتاب فارسی دهم(شاخه نظری) می‌پردازد. برای این منظور، ابتدا در مقدمه، به بیان پیشینه، تعاریف و کلیاتی در مورد تکنولوژی آموزشی، محتوای الکترونیکی و فواید آن پرداخته شده است. سپس در قسمت مباحث نظری، اصول هفت‌گانۀ ریچارد مایر(Richard Mayer)، برای تولید محتوای الکترونیک به طور خلاصه بیان شده است. سپس برخی از درس‌های کتاب فارسی دهم(شاخۀ نظری) با توجه به اصول مایر، تحلیل و بررسی گردیده است. مقالۀ حاضر که با روش توصیفی – تحلیلی نوشته شده است، در پایان نتیجه می‌گیرد که استفاده از محتوای الکترونیکی در ادبیات فارسی، میتواند امر یاددهی و یادگیری را برای استادان و معلمان آسان، متنوع و تعاملی و برای فراگیران جذاب و عمیق بسازد.
کلیدواژه ها
محتوای الکترونیکی، فارسی سال دهم(شاخه نظری)، اصول هفتگانۀ مایر.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی