پایه‌های نوآوری در دنیای دیجیتال:هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک و امنیت
کد مقاله : 1073-EECP
نویسندگان
مرضیه بختیاری *1، سمانه فرح کیان2
1پژوهشگر و مدرس دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه فنی و حرفه ای
2دانشجو، فناوری اطلاعات و ارتباطات ،دانشگاه فنی و حرفه ای، قزوین ،ایران
چکیده مقاله
در دهۀ اخیر ، پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه‌های هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک و امنیت دیجیتال، به عنوان سه رکن کلیدی، تغییرات جذاب و نوآورانه در دنیای دیجیتال انجام شده اند. در این پژوهش که با روش کیفی و رویکرد تحلیل محتوا انجام شده است، به شناسایی و بررسی مولفه ها و ارکان پایه‌های نوآوری در دنیای دیجیتال پرداخته شده است. برای گردآوری داده های این تحقیق از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. از روش گلوله برفی و هدفمند برای انتخاب مشارکت کنندگان استفاده شده است. روایی تحقیق با روش مثلث سازی منابع داده ها و پایایی پژوهش به واسطۀ توافق بین دو گذار مورد تایید قرار گرفته است .داده ها به واسطۀ کد گذاری با نرم افزار MAXQDA2020 تحلیل شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است در بخش هوش مصنوعی، الگوریتم‌ها و مدل‌های یادگیری عمیق، شبکه‌های عصبی و افزایش قدرت پردازش سیستم‌های هوشمند، توانمندی‌های بی‌سابقه‌ای در تحلیل داده‌های حجیم و پیچیده را فراهم کرده‌اند. این توانمندی‌ها به بهبود عملکرد سیستم‌های تصمیم‌گیری و پیش‌بینی در حوزه تجارت الکترونیک انجامیده و تجربه خرید آنلاین را بهبود بخشیده‌اند. در زمینه تجارت الکترونیک، راهکارها و تکنولوژی‌های نوین، مانند تجربه خرید ویژه با استفاده از واقعیت افزوده، سامانه‌های پرداخت امن و سیستم‌های پیشنهاددهی هوشمند، به بهبود فرآیندها و افزایش اعتماد مشتریان منجر شده‌اند. در زمینه امنیت، روش‌ها و استراتژی‌های نوین برای مقابله با تهدیدهای دیجیتال، از جمله رمزنگاری پیشرفته، تحلیل هوشمند تهدیدها و مدیریت امنیت شبکه، به تضمین امنیت اطلاعات و تراکنش‌های الکترونیکی کمک کرده‌اند.
کلیدواژه ها
امنیت ، تجارت الکترونیک ، هوش مصنوعی ، نوآوری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی