چارچوبی برای درگیر نمودن یادگیرندگان در تولید محتوای الکترونیکی مبتنی بر نظریه سازنده گرایی |
کد مقاله : 1084-EECP |
نویسندگان |
زهره کرمی * گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف از این مطالعه، ارائه چارچوبی برای درگیر نمودن یادگیرندگان در تولید محتوای الکترونیکی بر اساس نظریه سازنده گرایی است. این پژوهش از نوع مروری است که برای جمع آوری داده های آن از مقالات و منابع از پایگاه های معتبر اینترنتی استفاده شده است. ابتدا بر اساس سؤال پژوهش و کلیدواژه های تعیین شده، در پایگاه های معتبر اینترنتی به جستجوی منابع پرداخته شد. سپس بر اساس سؤال پژوهش، به جستجوی مطالب در منابع مرتبط پرداخته شد و داده ها، استخراج، کدگذاری و طبقه بندی شدند و چارچوب لازم برای درگیر نمودن یادگیرندگان در تولید محتوای الکترونیکی مبتنی بر نظریه سازنده گرایی ارائه شد که در این چارچوب، دانش آموز نقش فعال و معلم نقش راهنما و تسهیل کننده دارد. دانش آموزان هنگام تولید محتوای الکترونیکی درگیر در فعالیت هایی چون کاوش و جستجو، تولید، حل مسئله، تحقیق، مشارکت و همیاری، و انجام پروژه خواهند شد. اهداف و تأکیدات نیز شامل تأکید بر اهمیت تعامل اجتماعی و همکاری در یادگیری، اهمیت یادگیری و اکتشاف؛ یادگیری از طریق شبیهسازیها، یادگیری مبتنی بر پروژه؛ یادگیری مبتنی بر مسئله؛ و یادگیری مبتنی بر پرس و جو است. از جمله روش ها و ابزارهای تولید محتوای الکترونیکی مبتنی بر نظریه سازنده گرایی عبارتند از: نقشه های مفهومی دیجیتال تعاملی؛ محتوای واقعیت افزوده؛ محتوای الکترونیکی مبتنی بر بازی؛ طرح درس الکترونیکی؛ چندرسانه ای تعاملی؛ ارائههای تعاملی؛ داستان های دیجیتال؛ اینفوگراف های تعاملی؛ شبیهسازیهای تعاملی؛ تالارهای گفتگوی آنلاین؛ محیطهای یادگیری مجازی؛ پروژه های مشارکتی آنلاین؛ و فنآوریهای ارتباطی در آموزش است. |
کلیدواژه ها |
تولید محتوای الکترونیکی، نظریه سازنده گرایی، درگیر نمودن، چارچوب، فناوری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |