چارچوبی برای درگیر نمودن یادگیرندگان در تولید محتوای الکترونیکی مبتنی بر نظریه سازنده ‏گرایی
کد مقاله : 1084-EECP
نویسندگان
زهره کرمی *
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه، ارائه چارچوبی برای درگیر نمودن یادگیرندگان در تولید محتوای الکترونیکی بر اساس نظریه سازنده ‏گرایی است. این پژوهش از نوع مروری است که برای جمع ‏آوری داده‏ های آن از مقالات و منابع از پایگاه‏ های معتبر اینترنتی استفاده شده است. ابتدا بر اساس سؤال پژوهش و کلیدواژه‎ های تعیین شده، در پایگاه‏ های معتبر اینترنتی به جستجوی منابع پرداخته شد. سپس بر اساس سؤال پژوهش، به جستجوی مطالب در منابع مرتبط پرداخته شد و داده ‎ها، استخراج، کدگذاری و طبقه ‎بندی شدند و چارچوب لازم برای درگیر نمودن یادگیرندگان در تولید محتوای الکترونیکی مبتنی بر نظریه سازنده ‏گرایی ارائه شد که در این چارچوب، دانش ‎آموز نقش فعال و معلم نقش راهنما و تسهیل کننده دارد. دانش ‎آموزان هنگام تولید محتوای الکترونیکی درگیر در فعالیت هایی چون کاوش و جستجو، تولید، حل مسئله، تحقیق، مشارکت و همیاری، و انجام پروژه خواهند شد. اهداف و تأکیدات نیز شامل تأکید بر اهمیت تعامل اجتماعی و همکاری در یادگیری، اهمیت یادگیری و اکتشاف؛ یادگیری از طریق شبیه‌سازی‌ها، یادگیری مبتنی بر پروژه؛ یادگیری مبتنی بر مسئله؛ و یادگیری مبتنی بر پرس و جو است. از جمله روش‎ ها و ابزارهای تولید محتوای الکترونیکی مبتنی بر نظریه سازنده ‏گرایی عبارتند از: نقشه ه‎ای مفهومی دیجیتال تعاملی؛ محتوای واقعیت افزوده؛ محتوای الکترونیکی مبتنی بر بازی؛ طرح درس الکترونیکی؛ چندرسانه ای تعاملی؛ ارائه‌های تعاملی؛ داستان های دیجیتال؛ اینفوگراف ‏های تعاملی؛ شبیه‌سازی‌های تعاملی؛ تالارهای گفتگوی آنلاین؛ محیط‌های یادگیری مجازی؛ پروژه ‎های مشارکتی آنلاین؛ و فن‌آوری‌های ارتباطی در آموزش است.
کلیدواژه ها
تولید محتوای الکترونیکی، نظریه سازنده ‏گرایی، درگیر نمودن، چارچوب، فناوری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی