بررسی رابطه بین اشتیاق کارآفرینانه و تمایل به کارآفرینی مجازی در میان دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1090-EECP
نویسندگان
زهرا وحیدی1، عاطفه احمدی پور *2، حمیدرضا ظفری دوازده امامی2
1دانشگاه فرهنگیان
2آموزش و پرورش
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اشتیاق کارآفرینانه و تمایل به کارآفرینی مجازی در میان دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شهرکرد در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت همبستگی است. جامعه آماری پزوهش حاضر را کلیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شهرکرد به تعداد 1785 نفر تشکیل دادند که از بین آنها با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی تعداد 316 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر، پرسشنامه‌های تمایل به کارآفرینی مجازی لینان و چن (2009) و اشتیاق کارآفرینانه برانبک و همکاران (2016) بود که روایی صوری از لحاظ صراحت و قابلیت درک گویه ها از طریق تعدادی از دانشجو معلمان و روایی محتوایی از لحاظ تطابق مفاهیم از طریق مراجعه به صاحب نظران تأیید شد. پایایی خرده مقیاس‌ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اشتیاق کارآفرینانه (اشتیاق تأسیسی، ابداعی و توسعه‌ای) با تمایل به کارآفرینی مجازی دارای همبستگی مثبت است. نتیجه اینکه اشتیاق کارآفرینانه بیانگر رشد و گسترش میل و رغبت نسبت به کارآفرینی کسب و کار مجازی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است.
کلیدواژه ها
تمایل به کارآفرینی مجازی، اشتیاق کارآفرینانه، دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی