نقش فناوری های نوین در تولید و به روز رسانی محتوای آموزشی دوره ابتدایی از نظر معلمان
کد مقاله : 1096-EECP
نویسندگان
عباس عبدلی سجزی *
استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی نقش فناوریهای نوین در تولید و به روز رسانی محتوای آموزشی دوره ابتدایی از نظر معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر اصفهان شهر بودند که با توجه به جدول کرسجی و مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 351 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته فناوریهای نوین و پرسشنامه محقق ساخته ویژگیهای محتوای آموزشی مناسب بود. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تائید متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامه فناوریهای نوین با ضریب آلفای کرونباخ برابر با (89/0) و پایایی پرسشنامه ویژگیهای محتوای آموزشی با با ضریب آلفای کرونباخ برابر با (85/0) مورد تأیید واقع شد. داده ها با کمک نرم افزار (Spss-25) تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که بین استفاده از فناوریهای نوین آموزشی توسط معلمان و دقت و کیفیت محتوا، ساختار منطقی، انگیزشی بودن، تعاملی بودن، قایل فهم بودن، ارتباط با نیازهای یادگیرنده، شبیه سازی و ذهنیت سازی و انعطاف پذیری محتوای آموزشی دوره ابتدایی ارتباط معنی داری وجود دارد. پیشنهاد می شود در نظام آموزشی طرحها و برنامه هایی تدوین شود تا معلمان از فناوریهای نوین در جهت تولید و به روزرسانی محتوای آموزشی بیشتر استفاده کنند.
کلیدواژه ها
فناوریهای نوین آموزشی، محتوای آموزشی، تولید، به روزرسانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی