کاربست هوش مصنوعی در توسعه دانش محتوایی- پداگوژیکی فناورانه در آموزش ریاضی
کد مقاله : 1115-EECP
نویسندگان
موسی عبادی *
هیات علمی
چکیده مقاله
با مرور ارتباط غیر قابل انکار بین فناوری، پداگوژی، و محتوای تخصصی، می‌توان گفت که چرا هوش مصنوعی تأثیرگذار بر روش‌های آموزشی است و چگونه به روش‌های نوآورانه در تولید محتوا به آموزش و یادگیری کمک می‌کند. در دهه‌های گذشته، تلفیق دانش محتوای تخصصی با دانش پداگوژیکی (PCK) توسط میشرا و کهلر مطرح شد و با ظهور عصر دیجیتال، مفهوم TPACK (تلفیق دانش محتوایی-پداگوژیکی فناورانه) به وجود آمد. با پیشرفت هوش مصنوعی، تلفیق آن با TPACK در مدل AI-TPACK (دانش محتوایی-پداگوژیکی فناورانه مبتنی بر هوش مصنوعی) توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته است. ایجاد چنین چارچوبی برای هدایت تحولاتی که در دوران دیجیتال در زمینه آموزش رخ می‌دهد و بهره‌وری کامل از هوش مصنوعی برای بهبود نتایج آموزشی ضروری است. این مقاله به مطالعه روند شکل‌گیری AI-TPACK در سال‌های اخیر، معرفی مولفه‌های هفت‌گانه آن، بررسی چالش‌ها و فرصت‌های آینده در کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری در خصوص آموزش ریاضی می‌پردازد. معرفی مدل دانش محتوایی پداگوژیکی فناورانه مبتنی بر هوش مصنوعی در زمینه تولید محتوای ریاضی و آموزش ریاضی و توسعه آن مبتنی بر روش مروری-تحلیلی با استفاده از پژوهشهای اخیر، از اهداف پژوهشگر در این مقاله می‌باشد.
کلیدواژه ها
دانش آموزش محتوا، هوش مصنوعی، فناوری‌های نوین آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی